Holi festival en Stoepa’s in Katmandu

geplaatst in: Azië, Nepal | 0

Holi festival

Dit was een onverwachte fantastische dag, we waren in het begin een beetje sceptisch voor deze dag. Het is namelijk Holi, dat is een feestdag in India en Nepal die heel uitbundig wordt gevierd. Wie zich op de dag van Holi op de straat begeeft, zal nat en in alle schakeringen van opvallende kleuren thuiskomen. In de straten wordt er gesmeten met kleurig poeder, vanop de daken smijten ze met water.  Op je gezicht en kleren vegen ze die kleurijk poeder. Ze smijten met zakjes gevuld met water van overal.

Wij zoals de meeste op de bus dachten wij geen last te hebben van dit Holi festival. We dachten dat dit enkel in India zou worden gevierd. Toen we vernamen dar er toch Holi was, vreesden we dat het een verloren dag zou zijn. Een hele dag op hotel blijven zitten was ook geen optie, dus besloten we om toch maar de straat op te gaan. Wij waren met 11 om ons de straat op te wagen, gekleed voor de gelegenheid. Het moest kledij zijn die je daarna kon wegsmijten, of niet meer nodig had. Wij hadden een outfit in India gekocht maar als ik die aandeed, zag ik het niet zitten om hiermee de straat op te gaan, er zijn grenzen aan mijn waardigheid. Ik heb een wit T-shirt en een short aangetrokken, en daarover een poncho, zodat ik mijn fototoestel beter kon beschermen. Hieronder zie je de foto als we vertrokken en onderaan als we terugkwamen als we terug kwamen.

We zijn nog maar vertrokken uit het hotel, of ze begonnen al met gekleurd poeder in ons gezicht te smeren, ze komen van alle kanten. Binnen de kortste keren zien we er al helemaal gekleurd uit. Vanop de daken en uit de deuren wordt er met water gesmeten. Mensen roepen constant happy holi en binnen de kortste keren ben je mee in de flow en roep en dans je mee. De straten lopen vol met bontgekleurde mensen, iedereen is vrolijk. Het is zo een feest en zo leuk, moeilijk om dit alles te beschrijven, de foto’s zeggen meer.

We wandelden naar Durber Square,  hier staat het vol tempels (een heel deel hiervan zijn wel ingestort door de verwoestende aardbeving van 2015), maar hier werden we tegengehouden. Om op het plein te mogen moeten de westerse toeristen daar inkom voor betalen. We wisten dat er daar inkom moet worden betaald, maar dat je tijdens Holi moet betalen is maar raar, want veel kan je dan niet zien, iedereen is daar aan het dansen en smijt met water en kleurpoeder. De Nepalezen mochten zo door, maar van de westerlingen proberen ze profiteren. We gaan dus niet op dat plein zoals de meeste westerlingen, we kunnen beter morgen dit plein bezoeken, dan kunnen we het bekijken zonder te worden te worden belaagd. Na 2 uur hielden we het voor bekeken en trokken we bontgekleurd  terug richting hotel. Daar hebben we ons terug proper gemaakt en iets gegeten.

Stoepa’s

Na de middag besloten we om de binnenstad te verlaten en enkele Stoepa’s buiten de binnenstad te gaan bezoeken. Zo konden we vermijden dat we terug zouden worden onder gegooid en konden we toch een stuk van Katmandu bezichtigen. Een Stoepa is een heiligdom van de Boeddhisten. We hebben Stoepa’s  bezocht, swayambhunath en Boudna. En dit was een schot in de roos, zo mooi. We waren met z’n achten en hebben 2 taxi’s besteld die ons naar beide stoepa’s bracht en daarna terug naar het hotel. In feite is dit een handige formule, je spreekt op voorhand een prijs af en de taxi blijft overal op je wachten. De weg is veel rustiger dan gisteren, waarschijnlijk omdat het een feestdag is. De weg is meestal wel in slechte staat, en als daar dan plots een kolonie koeien oversteekt is het plaatje compleet.

swayambhunath

Bij deze Stoepa zitten ook veel apen, hij ligt op een heuvel en vandaar heb je een mooi zicht op Katmandu. Het hele complex is versiert met Tibetaanse gebed vlaggen, dit is mooi om zien. Rond een stoepa staan op veel plaatsen ijzeren draaimolentjes, met allerhande tekens op, deze worden door de gelovigen aan het draaien gebracht, dit wandelend rond de stoepa. Ze wandelen daar 5 keer rond, dit in verband met de 5 elementen. Boven op elke stoepa zijn de ogen van Boeda geschilderd, dit is een  mooi teken.

Boudna

Boudna is werkelijk indrukwekkend, zo’n mooi groot wit rond gebouw, zo mooi. Het staat niet voor niets in de wereld erfgoedlijst. Rond de stoepa staat het vol met souvenir winkels en restaurant, dit alles in mooie huizen, die wonderwel bij deze Stoepa passen. Je vraagt je af wat eerst was, de stoepa of de huizen errond. Je kan op deze Stoepa tot op de eerste cirkel en daar wandel je dan rondjes.

We zijn daar tegen dat de zon bijna onder is gegaan, worden we aangemaand om de stoepa te verlaten,dit gebeurd op een tamelijk agressieve manier. Als de duisternis zijn intrede doet, worden de lichtjes aan de Stoepa aangestoken, dit maakt hem nog mooier. Rond de Stoepa mogen we nog wandelen en verder de mooi verlichte Stoepa bewonderen.

’s Avonds zijn we gaan eten in een Nepalees restaurant. Dit was leuk, Dit maakt een dag waar we heel sceptisch oever waren, terug goed.