Griekenland Meteora

geplaatst in: Europa, Griekenland | 1

Onze rondreis in Griekenland is begonnen, we gingen via Schiphol en dat is tegenwoordig geen goed idee. Al de hele zomer hoor je over lange wachttijden en geannuleerde vluchten. Wij zijn daarom meer dan 4u voor het vertrek naar de luchthaven gegaan, we wilden geen risico’s nemen. Het inchecken van onze bagage ging vlot, maar dan moesten we door de controle geraken. Hiervoor moesten we de luchthaven verlaten om ver buiten de luchthaven in een hele lange rij te gaan aanschuiven. Na anderhalf uur waren we aan de controlepost. Eens daar voorbij ging alle vlot. We zijn dan om 8 u lokale tijd in Griekenland toegekomen.

Naar Meteora

Op onze eerste dag in Griekenland stond al dadelijk een pittige trip noordwaarts op het programma, 350 km. We zijn de kloosters die boven op de rotsen van Meteora zijn gebouwd, gaan bezoeken. De naam Meteora betekend rotsen in de lucht, en dat zijn het ook een beetje. Het zijn rotsen die steil oprijzen tot 600m hoogte. Hier zijn monniken van 1336 kloosters beginnen bouwen, dit omdat ze daar in alle rust en dichter bij god, konden bidden.

Varlaäm klooster

Er zijn tot 24 kloosters geweest, momenteel zijn er 6 actief, en deze zijn allen te bezichtigen. Ze zijn wel op verschillende dagen open en hebben nog eens verschillende openingstijden. Dus planning is hier belangrijk, maar dat was voor ons al gedaan.

We hebben er 2 bezocht, het eerste het Varlaäm klooster, dat je hieronder op de foto ziet.

De bus brengt ons tot boven, maar dan moet je toch nog een dikke honderd trappen doen en langs mooie wandelpaden wandelen om er te geraken. Hieronder zie zo’n stuk wandelpad, dat rond een opstekende rots is aangelegd. Het lijkt dat deze rots er gewoon is opgelegd. Met een beetje fantasie, kan je er een hoofd van één of ander vreemd dier inzien.

Het klooster zelf is heel mooi gerestaureerd, het ziet er allemaal mooi en proper uit. Hieronder de beltoren, een mooi zicht met de rotsen op de achtergrond.

In de kloosters zijn er prachtige fresco’s, maar daar mag je geen foto’s nemen, wel spijtig want het is heel mooi. Van boven tot onder zijn de muren beschilderd, met bijbelse taferelen en monniken. Het is ook niet dat ze er dan postkaarten of boeken van verkopen met deze muurschilderingen. Buiten de klassieke toeristen boekjes, die meestal van die slechte foto’s bevatten, vind je weinig afbeeldingen hiervan. Maar ik vind ze zo mooi, dat ik dan toch maar zo’n boekje voor de toeristen heb gekocht. Op de foto onder de beltoren zie je een foto met enkele tekeningen van monniken, dit kan je een beetje het idee geven hoe de muurschilderingen zijn.

Vanuit dit klooster heb je nog geweldige vergezichten van de Meteoren.

Agia Triada klooster

Dit klooster heeft dienst gedaan tijdens de opnames van de James Bond film “For your eyes only” Het was vandaag gesloten, dus enkel een vergezicht. Maar hier klom James Bond naar boven, al denk ik dat het wel een stuntman was en niet Roger More.

Agios Stefanos klooster

Dit is een vrouwenklooster, dus enkel nonnen hier. Ook hier weer prachtige muurschilderingen, deze zijn wel recenter, ze zijn in de laatste 30 jaar geschilderd.

We wandelen terug naar de stad

Vanuit het klooster, kan je de stad Kalambaka zien, hier is onze slaapplaats voor vannacht.

We hebben de terugweg te voet gedaan, het was een afdaling met een hoogte verschil van 300m, lijkt weinig, maar is toch pittig. Maar met het idee mooie uitzichtechten, leek het een goed idee om deze leuke wandeltocht te doen. Maar de vergezichten vielen wat tegen. Het was voornamelijk tussen de bomen wandelen, wat we goed was als bescherming tegen de zon en de hitte, het was al wel 17u maar toch nog altijd 33 graden.

Beneden hadden we wel een prachtig zicht op de Meteroren. Het is haast niet te geloven dat honderden jaren geleden monniken zijn beginnen kloosters te bouwen boven op deze rotsen.Dat moet in die periode een hele klus zijn geweest, het was klimmen om naar boven te gaan, van een mooi geasfalteerde weg, was toen nog geen sprake.

Terug in de stad zien we een Granaatappel boom. Dit vind ik erg bijzonder, dat zien we niet thuis, enkel in de grootwarenhuizen zie ik soms granaatappels liggen.

Avondeten

’s Avonds zijn we lekker gaan eten in Kalambake, dat is de stad gelegen aan de voet van Meteora, en leeft vooral van de toeristen die deze bijzondere plek komen bezoeken.

Een mixed grill met een Griekse salade, en daarbij lekkere retsina, meer hebben we niet nodig om lekker te eten.

Vanuit onze kamer hebben we nog een prachtig zicht op de hoge rotsen. Ze lijken verlicht, of zou dit komen door het licht in de stad die uitstraalt over de rotsen.

1. An en Roger

Altijd interessant om te zien hoe jullie er in slagen om een nieuw stukje van de wereld te exploreren.