Malta

geplaatst in: Europa, Malta | 0

Na een vlucht van 2u30 zijn we om middernacht geland in Malta, weliswaar met een half uur vertraging, maar we waren al blij dat we er zijn geraakt. Met al die perikelen van de laatste dagen met Ryanair, bleef er toch een beetje onzekerheid. In de luchthaven stond er al een taxi ons op te wachten, vermits we zo laat gingen toekomen hadden we dit al vanuit België geregeld. Op Malta word er links gereden, en natuurlijk maakte ik de fout om in de stappen aan de bestuurderskant. Dit was wel even een grappig moment, al denk ik dat onze chauffeur dit wel geregeld meemaakt.

Ons hotel ligt aan de Middellandse Zee, vanuit onze kamer(we zitten op de elfde verdieping) hebben we hier een fantastisch zicht op, deze morgen ontwaken met de opkomende zon was een aangenaam begin van deze vakantie. Hieronder en hierboven een zicht vanuit onze kamer.

Na het ontbijt zijn we op verkenning vertrokken. We logeren in Sliema een stadje juist naast Valletta, de hoofdstad van Malta. We gingen op weg naar de haven Sliema, om daar een boottocht rond Valletta en de Grand Harbour te doen, de Grand Harbour staat overal als een hoogtepunt aangeschreven.
De wandeling daar naartoe deden we op de boulevard langs de Middellandse zee. Daar vielen ons de stenen stranden op, waar tussen de rotsblokken een aparte zwemkom wordt gevormd. Hier zitten enkelen te zonnebaden of hangen in het water. Het ziet er niet aanlokkelijk uit, maar het kan best leuk zijn en je hebt geen last van zand tussen je tenen als je uit het water komt.

In de haven van Sliema kom je in de toeristen wereld binnen, hier staan langs het water vele kraampjes om hun geweldige rondvaarten en trips over het eiland aan te bieden. We wisten al welke rederij we gingen nemen, we zijn dan naar één van die kraampjes gegaan om inlichtingen. We kregen dadelijk al een korting, dus dat begon al goed, 12 euro in plaats van 16 euro, ik was dadelijk verkocht. Als we dan aan de boot toekwamen, werden daar ook tickets verkocht, de eerste die ik daar een ticket zag kopen, wist ook hoe de vork in de steel zat en bood direct maar 10 euro en kreeg ze ook nog eens voor deze prijs. Ik dacht verdomme, maar de volgende die tickets kwamen kopen betaalden meer 12 euro en sommigen die te snel waren betaalde de volle pot. Voor alle duidelijkheid, de korting kopers waren wel alleen aan de kassa, anders zou natuurlijk iedereen zo’n forse korting vragen, wij zagen dit vanop een afstand. Wat doe je anders als je staat te wachten om bij de eerste aan boord te geraken om de plaatsen met het beste uitzicht te hebben. Aan boord ben ik wel even gaan informeren wat de vaarrichting was zodat ik langs de goed kant zou zitten tijdens de trip.

De rondvaart duurde 90 minuten en je krijgt een mooi beeld van de stad en de haven. Het is werkelijk verwonderlijk wat ze hier op zo een klein eiland diep in de middellandse zee honderden jaren geleden hebben gebouwd.

Ze hebben hier ook één van de grootste droogdokken ter wereld gebouwd, dat beweerd de gids aan boord toch.Het is door de chinezen gebouwd en dan zou het wel eens waar kunnen zijn. Er kunnen schepen van 300m worden hersteld of onderhouden.

’s Avonds zijn we naar Valletta gegaan, met de overzet boot, dit bespaart ons van een lange busrit. We hadden al een lijst van leuke restaurants gemaakt, hiermee gingen we aan de slag in onze zoektocht naar een lekkere avondmaaltijd. Als we in Valletta aankwamen was al na 19u en al donker, de straatverlichting is hier ook maar pover. Valletta is opgebouwd als een raster, het zijn alle ook oude gebouwen en het is er niet vlak dus veel klim en daalwerk. In het begin was het wat wennen maar eens we ons konden oriënteren, begon onze zoektocht naar een restaurant. Als we na de boottocht aan land gingen was daar een leuk restaurant met zicht op zee, maar we hadden een lijst, het zou één van die restaurants worden. Dit bleek tegen te vallen, er hadden nog mensen zo’n lijst gemaakt denk ik en op voorhand gereserveerd, bijna alle waren volzet of moesten op een onaangename plaats zitten. We zijn dan maar terug afgedropen naar het eerste restaurant, daar waar onze boot om 22u terug vertrekt. Dit terras begon ook al goed vol te lopen maar hier hadden we nog een plaatsje, gelukkig, er zijn na ons nog gegadigden toegekomen maar voor de meesten was er geen plaats meer. Het was er lekker, een mooi uitzicht een prima afsluiter voor onze eerste dag Malta.