Naar Dubrovnik met hindernissen

geplaatst in: Europa, Kroatië (Dubrovnik) | 0

Ik wist niet dat Dubrovnik zo ver van België lag, vertrokken dinsdag morgen om 4u30 en aangekomen in Dubrovnik woensdag om 13u. Onze vlucht zou vertrekken om 6u20, wij zitten ontspannen te wachten aan de incheckbalie, komt er om 6u de melding vlucht geannuleerd en verplaatst naar morgen, dit door de slechte weersomstandigheden in Dubrovnik, teveel wind. Wij werden alle naar de balie van Brussels airlines gestuurd om onze vlucht te herboeken. Na een half uur kwamen er 2 dames aan die zouden helpen, dit op een brutale en onvriendelijke manier te woord stonden. Het was nu niet direct een overrompeling een goede 100 man denk ik, dus toch overzienbaar voor een grote luchthaven als Zaventem. Maar het enige dat eruit kwam was morgen vertrekken of naar Split en daar de bus op eigen kosten nemen naar Dubrovnik en daar u plan trekken. Dit zou een trip van 4 uur zij, waar 2 grens overgangen bij zitten, zonder de nodige info niet iets waar ik met plezier zonder voorbereiding aan zou willen beginnen. We kozen dan maar om de volgende dag te vertrekken, weer om 6u20. Als er iemand iets vroeg over compensatie of een hotelkamer, werden die net niet uitgelachen, ja hoor de vriendelijkheid straalde ervan af.

Als je dan thuis bent en naar de vertrekkende en aankomende vluchten in de luchthaven van Dubrovnik kijkt op internet, kunnen we vaststellen dat Brussels Airlines echt inzit met onze veiligheid, zij waren de enige vliegmaatschappij die hun vluchten hebben gecanceld. Alle andere vluchten zijn geland en vertrokken, en niet met echt veel delay, een pijnlijke vaststelling.

Dan woensdagmorgen terug om 4u30 uit bed, wandelen naar de gate en nu om tien voor 6 de mededeling dat de vlucht vertraagd is tot 8u20, weerom door de slechte omstandigheden. Er vertrokken 2 vluchten naar Dubrovnik vandaag met maar 5 minuten verschil tussen, één van Tui en één van Brussel Airlines. Die van Tui vertrok en wij bleven in Brussel. Ter compensatie kregen we een voucher van 5 euro om iets te eten in één van de restaurants. Als dan 8u dichterbij kwam, een nieuwe vertraging nu tot 11u , en weer kregen we een voucher, maar nu van 15 euro. Je begon al wat te hopen dat er nog een vertraging kwam, wat voor een voucher zouden we dan hebben gekregen. Maar gelukkig moest die niet om 11u30 hingen we in de lucht.

We waren nog maar met 34 passagiers, een aantal hebben toch voor de trip over Split gekozen.

Er was een zakenman bij die van aannemen weet, die namens iedereen een gezamenlijk claim gaat indienen. We zullen zien wat ervan komt, ik heb gisteren al een klachten mail gestuurd.

Ik moet wel zeggen dat de mensen achter de balie, vandaag veel vriendelijker behulpzaam waren. Misschien hebben we gisteren gewoon tegenslag gehad met de dames achter de balie.

Met zo weinig in een groot vliegtuig is ook weer eens wat anders.

Als we aan het landen waren, begreep ik een beetje waren ze zo voorzichtig waren. We werden daar enorm door elkaar geschud, het waren echt windstoten waar het vliegtuig opzij werd geduwd, wat dan een zijdelingse opwaartse beweging gaf, niet dadelijk geruststellend. Ik heb nog nooit dit soort landing meegemaakt, als we geland waren had ik zelfs de drang om te applaudisseren, waar ik anders zo’n hekel aan hem. Dit zijn toch landingen voor ervaren piloten, misschien dat die van gisteren dit nog niet aankon. Tussen het schudden door heb ik nog een foto  van de oude stad van Dubrovnik kunnen maken, zie foto bovenaan.

Maar als we dan uiteindelijk toekomen in ons appartement en ik het uitzicht vanop ons terras zie, wordt ik helemaal gelukkig en vergeet je snel de moeilijke tocht tot hier.

De tocht van de luchthaven gaat over een mooie kustweg, waar je kan genieten van het uitzicht van het prachtige Zuid Dalamatië. De eilanden de bergen en de wondermooie oude stad.

We hebben de buurt van de haven nog wat verkend, hier komen de grote cruise scheppen aan om een dagje Dubrovnik te komen bewonderen.

’s Avonds nog lekker gaan eten in een goed restaurant in de haven en alle clinches kloppen, het is duur om in Dubrovnik te eten. Op restaurant gaan kost hier meer dan in België en België dat is al één van de duurste landen voor uit eten te gaan.