Communistische beelden en een berg

geplaatst in: Hongarije | 1

Ontbijt, brug, leuk en lekker.

Deze morgen zijn we naar het memento park geweest, hier staan beelden die tijdens de communistische periode her en der verspreid waren in Boedapest. Dit park ligt even buiten de stad, het was een  hele  ondermening om er te geraken. Eerst de metro tot de laatste halte en daar moesten we nog een bus nemen, die dan ook nog een ganse toer maakte. Gelukkig waren we niet de enige die naar het memento park gingen, dit maakte het al wat gemakkelijker om te weten waar we moesten afstappen. In het park staan enkele monumentale beelden, altijd indrukwekkend om zien. Moesten ze  gewoon verspreid staan in de stad, zouden we aan veel van die beelden geen aandacht besteden. Er speelde ook een film waarin we konden zien hoe de staatsveiligheid te werk ging tijdens het communisme, het moet een periode van achterdocht en paranoia geweest zijn, geen leuke tijd om in te leven. Gelukkig voor Hongarije ligt deze periode al 25 jaar achter de rug.

In de nammidag, ondertussen al 4 uur, zijn we de Gellert berg gaan beklimmen. Deze ligt in Buda en het is een flinke steile weg naar boven. Bovenaan staat een citadel maar het is het indrukwekkende zicht van Boedapest dat de tocht de moeite waard maakt. Onderweg passeren we nog een grot waar een kerk is ingemaakt, echt niet de moeite waard om te bezoeken. Het was een vermoeiende tocht, het was een warme dag vandaag en dat maakt het er niet gemakkelijker op. Boven is het zicht zo mooi, en de gedachte dat de rest van de wandeling terug naar beneden is, maakt je gelukkig.

Beneden aangekomen steken we terug de Donau over, zo hebben we de  3 mooiste bruggen over de Donau te voet overgestoken, toch ook iets plezant om te beleven.

Ons avondmaal hebben we in een restaurant langs de Donau genomen. We hadden een fantastisch zicht op het verlichte Buda kasteel, we zaten lekker buiten op het terras. Er speelde daar een klein orkestje( viool, contrabas en harmonium) wat voor een extra leuke sfeer zorgde. Zelden zo gezellig getafeld.

Dit was onze laatste dag in Boedapest, morgen vertrekken we naar het Balaton meer. Boedapest is echt een topper, dit is een Metropool die gerust kan wedijveren met Parijs of Londen. Ik denk dat ik nog eens terugkom.

1. Rosa

Dit is weeral een zeer mooie reis;
    Als dat levend standbeeld er volgend jaar nog te bewonderen is overwegen wij een reisje te plannen naar Hongarije.
    Groetjes van ons beide en tot binnenkort