Opera’s en badhuizen

geplaatst in: Hongarije | 0

DSC03994Weerom ontbijt op de brug, ik moet erover ophouden maar het is zo leuk om daar te ontbijten. Na dit verkwikkend ontbijt zijn we de markplaats gaan bezoeken, een enorme grote hall met voornamelijk groenten en vleeswaren. Het een erg mooie marktplaats, dus vind je tussen al de lokale bewoners veel toeristen en zodoende zijn er op het eerste verdiep massa’s souvenir winkels.

Een wandeling langs de boulevard die Boedapest centrum verbind met het heldenplein,  mag volgens de reisgidsen niet ontbreken op het programma. Het is een laan aangelegd zo’n 150 jaar geleden, hier kon de rijke aristocratie dan prachtige  woningen bouwen   We hebben deze lange wandeling 2,6 km gedaan, er staan inderdaad al deze woningen maar nu maken die toch niet zoveel indruk meer, elke grote stad heeft wel zo’n laan. Op deze laan bevind zich wel het oude operahuis, dit is wel een bezoek waard. Dit kan alleen bezocht worden in een rondleiding, dit hebben we  gedaan en dat is de moeite. We waren niet de enige, ze zijn daar meerdere groepen tezamen aan het rondleiden maar ze coördineren het prima, je komt nooit in elkanders vaarwater. De zaal zelf is een hoogtepunt, als ik daar in rondloop heb ik zin om naar de opera te gaan. Gelukkig zijn er deze week nog geen anders was ik weer 200 euro kwijt.

Aan het einde van de boulevard ligt één van de mooiste  badhuizen van Boedapest. Op een trip naar Boedapest mag een bezoek aan een badhuis niet ontbreken, wij dus naar het badhuis. Het badhuis is wondermooi maar als ik daar in het water zat had ik in het begin het gevoel dat ik in een toeristenval was gelopen. Het was meer een groot buitenzwembad waar geen Hongaren kwamen, ik hoorde alle talen behalve Hongaars. Ook is het beetje raar als het buiten 28 graden is om in een zwembad te gaan waar het water 38 graden is.  Toen we besloten om eruit te gaan kwamen we tot de constantie dat er nog een hele reeks binnenbaden met sauna’s en stoombaden waren. Daar hebben we dan ook nog een lange tijd in rondgehangen en dat is echt wel iets speciaal. Van bad naar bad, alle met verschillende temperaturen,  een tijdje in de sauna of stoombad, nog even in het zwavelbad, het idee van de toeristenval is allang verdwenen.

De terugweg gingen we niet te voet doen, hiervoor hebben we de metro genomen. Deze metrolijn  zou de oudste van het Europees vasteland zijn en dat zie je. De metrostellen zijn echt oud, veel korten dan gewoonlijk ook de perrons zijn kort.  Een metro nemen vind ik altijd leuk, in elke stad is die toch anders. Hier in Boedapest liggen de metro’s erg diep onder de grond, er zijn dus enorm lange roltrappen maar die gaan hier snel, je moet  attentie doen als ze op het einde komen anders vlieg je eraf.