Coastal Pacific en een ferry

geplaatst in: Nieuw Zeeland, Oceanië | 1

We nemen vandaag nog eens de trein, nu van Christchurch naar Picton, waar we de ferry nemen terug naar het Noorder eiland.

We hebben deze tocht vorige week in de andere richting met de auto al eens afgelegd. De tocht met de trein duurt ongeveer 6u, er is hier ook een open uitkijk platform, daar vertoef ik een groot deel van de rit, en heb natuurlijk weer teveel foto’s gemaakt.

Het eerste deel van de treinrit, gaat door het meer vlakke deel van Nieuw Zeeland en is een beetje saai. De schapen zijn hier massaal aanwezig, wol is dan ook een belangrijk uitvoer product van Nieuw Zeeland.

Maar halverwege komen we in het mooie deel van de trip, de prachtige kustlijn van de Stille Oceaan en aan de andere kant de majestueuze bergen.

Hieronder een reeks foto’s, het zijn er wat veel, ik kon geen keuze maken, dus scrol maar door als het saai wordt, er komt nog wat tekst.

Iets voorbij Kaikura, zien we Nins Bin terug, het eetbarakje waar we een tijdje geleden die heerlijke kreeft hebben gegeten.

We zien ook weer de vele werken aan de weg, dit is nog altijd een gevolg van de aardbeving in Christchurch van 2011. Die heeft de hele kustlijn ook hervormd en dus ook de wegen en treinsporen vernietigd.

Die aardbeving heeft ook voor een verandering in het landschap gezorgd. De treinbegeleidster meld via de intercom, over een witte rotspartij die door deze aardbeving naar boven was geduwd. Die gingen we dadelijk passeren, tijdens dit stukje van de rit, kon ik enkel dit stuk berg in het wit ontwaren. Ik weet dus niet of het dit stuk is, maar ik geef het toch maar mee.

Hieronder nog een reeks foto’s van het laatste stuk van de rit. De laatste is van de zout winning hier in de streek.

In de streek Marlborough passeren we langs de enorme wijngaarden. Ondertussen heb ik hier al menig glazen wijn gedronken uit deze streek en het is heel lekkere wijn.

Maar dan komt er slecht nieuws binnen via de intercom van de trein. Door technische problemen kan de boot naar Wellington van 14u15 niet vertrekken en moeten we deze van 18u30 nemen. Niet leuk maar niet zo erg, dan eten we eerste iets in Picton (de havenstad) in plaats van in Wellington.

We komen aan in Picton om 13u15, we gaan naar de boot terminal, en daar melden ze ons dat die van 18u30 pas om 22u kan vertrekken. Je moet weten zo’n tocht duurt 3u30, dat is dus aankomen om 1u30 ’s nachts. Ik heb daar een auto gereserveerd en een hotel een 8 tal km buiten Wellington, dat wordt allemaal lastig.

Hotel verwittigd dat ik pas tegen 2u zal toekomen, geen probleem, ze leggen de sleutel klaar in een nachtkluis. De auto kunnen we dan de volgende dag in het centrum van Wellington ophalen, dit is dan ook geregeld. Dit waren wel een hele reeks telefoons die ik heb moeten doen. In die paar zinnen lijkt het eenvoudig, maar dat was niet zo.

Er is nog een tweede ferry maatschappij, BlueBridge, dit is meer voor vrachtvervoer, maar daar kunnen ook passagiers mee. Daar vertrok nog een boot om 19u. Vele andere gestrande reizigers hadden al naar daar overgeboekt. Ik besloot om dit ook te doen, zo gezegd zo gedaan. Dan gaan we lekker iets eten, tijdens mijn maaltijd krijg ik een sms van BlueBridge, de ferry zal pas om 20u vertrekken. Je krijgt het gevoel dat je niet van dit Zuider eiland afgeraakt. Tijdens het inchecken van de bagage is het al 20u30 dat de boot gaat vertrekken.

Als we dan uiteindelijk op de boot zitten, het is al 20u45 ondertussen, zien we plots een boot uitvaren van Interislander (de maatschappij waar we oorspronkelijk mee gingen), op onze boot hoorde je veel stemmen van ongeloof. Nu ik weet niet of dit de boot zou zijn waar ik oorspronkelijk op moest zitten. Wij vertrokken meteen daarna, in het spoor van die boot, op één van de foto’s kan je dit zien.

Om half één ’s nachts kwamen we aan in Wellington, dan op zoek naar een taxi, dit ging vlot, naar het hotel, sleutelkluisje openen, en we konden gaan slapen.

Het Zuider eiland is wondermooi maar ik ben blij dat we eraf zijn.

Picton

De kerstboom (die bestaat echt in Nieuw Zeeland) begint al aardig in bloei te staan. Tegen kerstmis zou die helemaal vol rode bloemen moeten staan. Heel mooi.

BlueBridge

We vervoerden zelfs een tank, tegen zeerovers waren we al beschermd, ik voelde mij plots veel veiliger.

En we sluiten af met een kerstboom in de BlueBridge terminal.

1. Annie

Wel een reis met hindernissen, het weer zat ook niet goed mee, hopelijk meer geluk op het noorder eiland.